UNMDP > Facultad de Humanidades > Publicaciones > Revistas

 

Revista de Educación - Año de inicio: 2010 - Periodicidad: 3 por año
https://fh.mdp.edu.ar/revistas/index.php/r_educ - ISSN 1853-1318 (impresa) - ISSN 1853-1326 (en línea)

Hegemonic discourse versus cultural resistance. The case of the Patagonian lands appropriation in the context of the nation-state formation period

Sonia Bazán, Gladys Cañueto

Resumen


Departing from the theoretical contributions of Critical Pedagogy, we reflect and offer potential for application in the teaching practices in Argentinean Contemporary History classes. From a multidimensional view of interculturalism, it is proposed that the classroom in which history is read become the setting for reflection upon diversity; a context for the discussion and analysis of the influential constellation of ideas from varied perspectives: structural, junctural and personal. The case under study is the process of the incorporation of the Patagonian lands in the shaping of the national domestic market of the agricultural export model while Argentina was developing as a peripheral country. Although the case started in the last decades of the 19 th century, it still has an impact at present. Within this theoretical framework, we aim to review the hegemonic discourse present in textbooks of the traditional school which justified the annihilation of aboriginal communities in favor of the legitimization of the Argentinean National State in the context of the liberal capitalist economy of the 19 th century. As well as this, we counterpose these readings with current texts that account for the resistance movements both in discourse and action. 


Palabras clave


critical pedagogies; interculturalism; teaching practices; hegemonic discourse; diversity

Texto completo:

PDF (English)



Copyright (c) 2015 Revista de Educación

Licencia de Creative Commons
Este obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional.




Revista de Educación

Facultad de Humanidades - Universidad Nacional de Mar del Plata.
Correo electrónico: reveduc@mdp.edu.ar | Web: http://fh.mdp.edu.ar/revistas/index.php/r_educ

ISSN 1853-1318 (Versión impresa)
ISSN 1853-1326
(Versión en línea)

La Dirección no se responsabiliza por las opiniones vertidas en los artículos firmados.
Los derechos de reproducción o traducción de los artículos son reservados.

Por correspondencia y/o canje dirigirse a: Departamento de Ciencias de la Educación | Funes 3350 | (B7602AYL) Mar del Plata | Argentina

Perteneciente a:

Indizada en: 
CCPP Catálogo Colectivo de Publicaciones Periódicas http://ccpp.caicyt.gov.ar/
Núcleo Básico de Revistas Científicas Argentinas, Caicyt http://www.caicyt-conicet.gov.ar/nucleo-basico-de-revistas-cientificas-argentinas/
Dialnet: http://dialnet.unirioja.es/
REDIB (Red Iberoamericana de Innovación y Conocimiento Científico): https://www.redib.org
Google académico http://scholar.google.com.ar/schhp?hl=es
Latindex http://www.latindex.unam.mx/
MIAR (Matriz de Información para el Análisis de Revistas) http://miar.ub.edu/issn/1853-1326