Narrative Inquiry and School Biography. Professional Dimensions and Artisanship Revealed through the Narratives of Novice English Language Teachers
Resumen
In the present work, we will explore through a qualitative research study led by narrative inquiry, marks of teaching practices printed in the school biography2 of novice English Language Teachers graduated at Mar del Plata National University. We carried out in depth interviews which allowed us to reflect on traces of educational biography. From the analysis we could focus on our findings that were related to the professional dimensions, and artisan practices. In this way, we intend to lead a path that allows us to consider teaching practices within a specific frame, the one of crafts.
Palabras clave
Texto completo:
PDFReferencias
ALLIAUD, A. (2010). La biografía escolar en el desempeño profesional de docentes noveles. Proceso y resultados de un trabajo de investigación. In Winerman , C. y M. Divirgilio (Comps.) El quehacer de la investigación en educación. Buenos Aires: Manantial.
ALLIAUD, A. (2017). Los artesanos de la enseñanza. Acerca de la formación de maestros con oficio. Buenos Aires: Paidós.
ARFUCH, L. (2012). Narrativas del yo y memorias traumáticas. Revista Tempo e Argumento, 4(1),45-60. In: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=3381/338130378004
ATKINSON, T y CLAXTON, G. (2002). El profesor intuitivo. 1ra Ed. Barcelona: Octaedro.
BRANDA, S. (2016). El arte de enseñar: la docencia como trabajo artesanal. In Revista Palabra de la Universidad Pontificia Bolivariana.
BRANDA, S. (2011). Los docentes como artistas Escénicos. In VI Jornadas Sobre la Formación del Profesorado. Currículum, Investigación y Prácticas en contexto” UNMdP, Mar del Plata, ISBN 978-987-544-387-7 (en CD-ROM).
BOLÍVAR BOTÍA, A. (2001). «¿De nobis ipsis silemus?»: Epistemología de la investigación biográfico-narrativa en educación. In Revista Electrónica de Investigación Educativa 4 (1). http://www.redie.uabc.mx/vol4no1/contendido-contenido.html
BRUNER, J. (1991). The narrative construction of reality. Critical Inquiry 18, no. 1 (Autumn, 1991): 1-21 https://doi.org/10.1086/448619
CALVET, M y PASTOR, L. (2008). Huellas de las prácticas docentes de la escuela media. In Revista Pilquen, Sección Psicopedagogía ,Año X • Nº 5.
CONNELY F. y CLANDININ, D. (2008). Narrativa e investigación educativa. In: Larrosa, J. (comp). Déjame que te cuente: ensayos sobre narrativa y educación. Buenos Aires: Laertes
CLANDININ, D.J; STEEVES, P. y CHUNG, S. (2008). Creando espacios de investigación narrativa en la formación del profesorado. In L. Porta & M.C. Sarasa (comps.), Formación y desarrollo de la profesión docente en el profesorado: Las buenas prácticas y sus narrativas. Mar del Plata: Universidad Nacional de Mar del Plata, 59-83.
DENZIN, N. y LINCOLN, Y. (Comps.). (2015). Métodos de recolección y análisis de datos. Manual de Investigación Cualitativa. Buenos Aires: Gedisa.
FENSTERMACHER, G. D. (1989). Tres aspectos de la filosofía de la investigación sobre la enseñanza. En Wittrock, M. La investigación de la enseñanza, I. Enfoques, teorías y métodos. Barcelona: Paidós.
GARCÍA-HUIDOBRO MUNITA, R. (2016) La narrativa como método desencadenante y producción teórica en la investigación cualitativa. In: EMPIRIA. Revista de Metodología de las Ciencias Sociales, nro. 34, mayo-agosto, 2016, pp. 155-177 Madrid, España: Universidad Nacional de Educación a Distancia
HYVÄRINEN, M. (2010). Revisiting the Narrative Turns. Life Writing, 7 (1): 69-82.
JACKSON, P. (2002). Práctica de la enseñanza. Buenos Aires: Amorrortu.
PORTA, L. y YEDAIDE, M.M. (2014). Narratives of great teachers. Towards new geographies of thought and teacher education. In RAES, año 6, número 9. (208-222)
MEIRIEU, P. (2006). Carta a un joven profesor. Por que enseñar hoy. Barcelona: Graò.
MURILLO ARANGO, G. (2015). Prólogo. In: Narrativas de experiencia en educación y pedagogía de la memoria. CLACSO. P. 11-17.
SARASON, S. (2002). La enseñanza como arte de representación. Buenos Aires: Paidós.
SENNETT, R (2009). El Artesano. Barcelona: Anagrama.
TAYLOR, S. y BOGDAN, R. (2007). Introducción a los métodos cualitativos de investigación. Buenos Aires: Paidós.
Enlaces refback
- No hay ningún enlace refback.
Copyright (c) 2021 Revista Argentina de Investigación Narrativa
Este obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional.
Revista Argentina de Investigación Narrativa (RAIN)
- Programa de Doctorado en Investigación Narrativa, Biográfica y Autobiográfica en Educación. Facultad de Humanidades y Artes. Universidad Nacional de Rosario.
- Grupo de Investigaciones en Educación y Estudios Culturales (GIEEC -CIMED-). Facultad de Humanidades – Universidad Nacional de Mar del Plata.
- Programa Red de Formación Docente y Narrativas Pedagógicas. Facultad de Filosofía y Letras – Universidad de Buenos Aires
Correo electrónico: revistainvestigacionnarrativa@gmail.com La Dirección no se responsabiliza por las opiniones vertidas en los artículos firmados.
Revista Argentina de Investigación Narrativa | Facebook
Incluida en: | |
Livre (Revistas de livre acesso) Link | |
Latino Americana http://latinoamericanarevistas.org/?page_id=220 | |
LatinREV Link | |
BASE (Bielefeld Academic Search Engine) Link | |
Google Académico Link | |
Directory of Research Journals Indexing (DRJI) Link | |
Latindex Directorio Link | |
Latindex Catálogo 2.0 Link | |
Malena Link | |
Adherida a: | |
DORA (Declaration on Research Assessment) Link | |
Esta revista utiliza el identificador persistente: | |